hirdetés

A vörösbor gyógyító ereje - egy pohár nedű is csökkentheti az infarktus kockázatát

A szív- és érrendszeri betegségek közismerten népbetegségnek számítanak a világ számos országában. A pécsi Egyetem kutatói szerint vörösbor fogyasztásával megelőzhető az infarktus kialakulása.
2005.09.29 15:05

hirdetés

A Pécsi Orvostudományi Egyetem kutató-laboratóriumában nemrégiben végzett állatkísérletek aztbizonyították, hogy a gondosan kezelt szőlőből kíméletes technológiával készülő vörösbor csökkenti az erek károsodását, így a betegség kockázatát. Ennél fogva a vörösborban található polifenolok segíthetnek a szív regenerálásában az infarktuson átesett betegek esetében, ezzel segítve atovábbi infarktusok elkerülését.

A már korábbi orvosbiológiai kutatások is bizonyították, hogy a szív és érrendszeri betegségek alapjait gyulladásos folyamatok és oxidatív stressz okozzák. A különböző antioxidánsok bevitele ezért lassíthatja az erek károsodását, javíthatja a szénhidrát anyagcserét, s így segíthet az infarktus megelőzésében, vagy ha ez már megtörtént, akkor gátolhatják a szív további károsodását.

A szőlő és a bor főbb összetevőinek elemzése során már korábban kimutatták a kékszőlő héjában is megtalálható transz-rezveratrol nevű polifenol pozitív élettani hatásait. A bor egészségvédő hatására vonatkozóan azonban még nem folytattak szisztematikus kísérleteket Magyarországon. A Pécsi Orvostudományi Egyetem Biokémiai és Orvosi Kémiai Intézetének kutatói kamarai tagunk, a villányi Polgár Pincészet közreműködésével olyan kémiai és orvosbiológiai vizsgálatokba kezdtek, amelyek felderíthetik a borokban megtalálható biológiailag aktív molekulák hatásait az emberi szervezetre. A kutatások kiemelkedő eredménye a Polgár Pincészet gondos ökogazdálkodás keretében művelt szőlőiből készült vörösborok antioxidáns tartalmának meghatározása, illetve az említett borok szív és érrendszerre gyakorolt hatásának vizsgálata.

A nyolc hétig tartó kísérletsorozatban három csoportra osztottak patkányokat: az első az egészséges egyedeket tartalmazó kontroll csoport, míg a második és harmadik csoportban található patkányok esetében kémiai anyagokkal szívinfarktust idéztek elő. Ez utóbbiak közül az egyik csoport példányait az infarktust követően borral itatták, a másikat pedig nem kezelték semmivel. Ezek után a patkányok szívének szövetéből metszetet készítve a szívizomsejtek nagyságát vizsgálták, ugyanis az infarktust követően a szívizomsejtek megnagyobbodnak, és ez vezet a szív elgyengüléséhez, további károsodásához. Az eredmények szerint az egészséges és a borral kezelt egyedekben nem tapasztaltak ilyen sejtnagyobbodást, míg a borral nem kezelt példányokban a vártnak megfelelően nagyok voltak a sejtek.

A vizsgálathoz a Polgár Pincészet 2002-es évjáratú Merlot borát használták, melynek a transz-rezveratrol tartalma (14 mg/l) nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő. Mivel az ember számára ebből a polifenolból az ajánlott napi bevitel 5 mg, ezért kijelenthetjük, hogy naponta 2-3 dl vörösbor fogyasztása kedvező hatást gyakorol a szív és érrendszeri betegségek megelőzésére.

A közeljövőben a borászat és kutatók a szőlészeti és borászati technológia hatásait vizsgálják a szőlőben és a borban megtalálható poilfenolok és egyéb biológiailag aktív molekulák megjelenésére és azok mennyiségére. A szakemberek előzetes véleménye szerint a hagyományos borkészítési módszerek kíméletes oxidációs körülményeinek köszönhetően (nincs mesterséges oxidáció) magasabb transz-rezveratrol tartalmú borok állíthatók elő, melyek az ajánlott mennyiségben fogyasztva segíthetnek a szív és érrendszeri betegségek megelőzésében, illetve a már kialakult károsodások gyógyításában.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!

Kapcsolódó írások:

Bor- és csokoládédiéta A bor és a csokoládé a hosszú élet titka Vörösborral a butulás ellen Borban az egészség?

Belépés és regisztráció

Belépés:

regisztráció

Regisztráció:

belépés
hirdetés
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.