hirdetés

A hipertónia "természetes" kezelése

A magas vérnyomás kezelése nem korlátozódik csak a gyógyszerekre. A természetes gyógymódoknak, mint a meditáció és az étrend, jelentős hatásuk lehet.
2003.05.19 09:33, Forrás: tminfo.hu

hirdetés

- Meditáció, nem pedig gyógyszer - így hangzik Dr. Robert Schneidernek a magas vérnyomás kezelésére vonatkozó tanácsa. Ez nemcsak egyszerűen egy tanács, hiszen éppen a listája legtetején szerepel.

Schneider, aki a Maharishi Védikus Orvostudományi Főiskola dékánja a Maharishi Menedzsment Egyetemen, Fairfieldben (Iowa), az egyetem kormány által finanszírozott Természetgyógyászat és Megelőzés Központjának is az igazgatója, amely egyike a 16 ilyen központnak az országban. Schneider a Maharishi Védikus Gyógyászat - melynek kulcsa a Transzcendentális Meditáció (TM) - ősi orvostudományának pozitív hatásait kutatta az elmúlt 15 év során.

A Nemzeti Szív-, Tüdő- és Véregészségügyi Intézet (NHLBI) statisztikáit idézve Schneider szerint az Egyesült Államokban 50 millió felnőtt szenved magas vérnyomásban. Ha kezelés nélkül hagyják, a magas vérnyomás károsíthatja a veséket, valamint szélhűdést, szívrohamot, szívelégtelenséget is okozhat. A szívbetegség és a szélhűdés az első és a harmadik vezető halálozási ok az Egyesült Államokban (a rák a második).

A magas vérnyomás (hipertónia) akkor áll fenn, ha a szisztolés vérnyomás - a felső érték - 140 Hgmm körül vagy a fölött mozog, és/vagy a diasztolés vérnyomás - az alsó adat - 90 Hgmm vagy nagyobb érték körül alakul. A szisztolés nyomás a vérnek a szívösszehúzódás során mért nyomása az erekben. A diasztolés nyomás a szívverések közötti vérnyomás, amikor a szív pihen.

Az elmúlt 30 évben, mondja Schneider, világszerte közel 600 tanulmány készült a Transzcendentális Meditáció magas vérnyomásra gyakorolt hatásairól. - A TM egy egyszerű test-elme technika, ami lehetővé teszi hogy a pihenő éberség és tudatosság egy különleges állapotába jussunk - fejti ki Schneider. A tanulmányok ismételten kimutatták hogy hatékonyan csillapítja a stresszt, amely a szívbetegségek egyik legfőbb kockázati tényezője.

Bár nagyon sokféle meditációs technika létezik, csak a TM az - mondja Schneider - amelyik bizonyítottan hatékony a szívbetegség kockázati tényezőinek csökkentésében. A kutatók hiszik, hogy a TM által elért mély pihenés olyan biokémiai változásokat indít el, amely a testet és az elmét segíti egy kiegyensúlyozottabb állapot elnyerésében, ez pedig szabad utat nyit a test önjavító mechanizmusa a működésének.

A TM egy (mantraként ismert) szó vagy szókapcsolat ismétlését foglalja magában, miközben nyugodtan, csukott szemmel ülünk egy kényelmes testhelyzetben. A legtöbb TM-gyakorlónak napi két alkalommal 20 perces gyakorlást javasolnak.

Egy Schneider által vezetett tanulmányban, amely 1995-ben jelent meg a Hypertension c. szakfolyóiratban, a TM-et egy progresszív izomrelaxációs gyakorlattal hasonlították össze a stressz kezelésének eszközeként egy idősebb, magas vérnyomásban szenvedő afro-amerikaiakból álló csoport körében.

A 213 főből a vizsgálatokat végigfolytató 197 férfi és nő azon csoportja, amely a TM-et gyakorolta, jelentősen nagyobb vérnyomáscsökkenést produkált, mint a progresszív izomrelaxációs csoport tagjai. A TM a szisztolés vérnyomást több mint 10 ponttal, a diasztolés nyomást pedig több mint 6 ponttal csökkentette (összehasonlítva az 5 pontos szisztolés és a 3 pontos diasztolés eséssel a progresszív izomrelaxáció eredményeként).

Schneider jelenleg egy tanulmányt vezet a TM-ről a magas vérnyomás megelőzése céljából az afro-amerikaiak (a magas vérnyomás szempontjából jelentősen veszélyeztetett lakosságcsoport) körében. A tanulmány még nem teljes, de az előzetes adatok azt mutatják, hogy a TM hasznos a magas vérnyomás kezelésére és a megelőzésére is.

A TM-et nem nehéz elsajátítani, mondja Schneider, de egy képzett oktatótól tanulandó, teszi hozzá. - Szükség van valakire, aki irányítást és visszajelzést ad - mondja. Egyébként nem bontakozik ki a módszer teljes hatása.

A magas vérnyomás kezelésének a TM nem az egyetlen nem-gyógyszeres megközelítése. Az étrend is fontos szerepet játszik, mondja Dr. Lawrence J. Appel, a belgyógyászat, a járványtan és a nemzetközi egészségügy professzora a baltimore-i Johns Hopkins Orvostudományi Intézetben. Ezen terápiák közül a legtöbb a diétával és a csökkentett sóbevitellel, a mérsékelt alkoholfogyasztással, a nagyobb arányú káliumfelvétellel, és mindenekelőtt a gyümölcsökből, zöldségekből és alacsony zsírtartalmú tejtermékekből álló egészséges étrend fogyasztásával kapcsolatos.

Nyilvánvaló adatok jelzik, hogy a sóban gazdag diéta éppen ellenkező hatással lehet a vérnyomásra. Újabb keletű tanulmányok azt is kimutatták, hogy egy csökkentett sótartalmú étrend megelőzheti a magas vérnyomás kialakulását az erre hajlamos személyeknél, segítheti a magas vérnyomás kordában tartását az idősebbeknél akik emiatt már kezelésben részesülnek, és potenciális védelmet nyújt a túlsúlyos egyéneknek a szívproblémák kialakulásával szemben.

Appel szerint a napi sófogyasztást 2400 mg-ra kellene korlátozni, kevesebb nátrium pedig még jobban csökkenti a vérnyomást sok ember esetében. Az elfogyasztott sómennyiség csökkentésének érdekében a Nemzeti Szív-, Tüdő- és Véregészségügyi Intézet a következőket tanácsolja:

- Vásároljunk friss, fagyasztott, vagy hozzáadott sót nem tartalmazó konzervált zöldségeket;

- Használjunk inkább friss baromfit, halat és sovány húst, mint konzerv- és feldolgozott élelmiszereket;

- Használjunk aromás konyhakerti növényeket, fűszereket és sómentes ízesítőket a főzés során és az asztalnál;

- Főzzük só nélkül a rizst, a tésztákat és a meleg gabonafélét. Fogjuk vissza az instant és ízesített rizs, tészták, gabonakeverékek fogyasztását, amelyek rendszerint hozzáadott sót tartalmaznak;

- Olyan "kényelmi" ételeket válasszunk, amelyek kevesebb nátriumot tartalmaznak. Korlátozzuk a fagyasztott vacsorák, a pizza, a különféle csomagolt mixek, a konzervlevesek és salátaöntetek felhasználását;

- Öblítsük le a konzervételeket, mint pl. a tonhalat, hogy valamennyi nátriumot eltávolítsunk;
Amikor mód van rá, vásároljuk az ételek alacsony vagy csökkentett nátriumtartalmú, vagy sómentes változatát;

Olyan fogyasztásra kész reggeli gabonapelyheket válasszunk, amelyek kevesebb nátriumot tartalmaznak. Az NHLBI legalább napi 3500 mg kálium fogyasztását is javasolja olyan ételekkel mint a joghurt, sárgadinnye, spenót, banán. A kálium vizelethajtó hatása révén segít a szervezetnek megszabadulni a túl sok nátriumtól.

Peter Cox kiropraktor, aki a charlotte-i Kiropraktikus Gondozóközpont igazgatója Észak-Karolinában, kiropraktikus terápiát javasol, mint a stressz és ennek kiterjesztéseként a vérnyomás kezelésének egy másik módját. Bár a kiropraktorok nem tudnak közvetlenül a vérnyomás alakulására hatni, mégis sok tényezőt tekintenek - beleértve az első nyakcsigolya rendellenes elhelyezkedését, amely a fej vérellátását befolyásolhatja és a magas vérnyomás tüneteinek kialakulását eredményezheti, mondja Cox. - Csupán a rossz helyzetben lévő csigolya kezelése - mondja - önmagában gyakran a vérnyomás csökkenését eredményezheti.

Végül, ha csökkenteni akarjuk a vérnyomásunkat - vagy legalábbis először megakadályozni, hogy tovább emelkedjen - mozogjunk! Egy tanulmány szerint, amelyet az Annals of International Medicine 2002. április 2-i számában hoztak nyilvánosságra, a levegőn végzett testgyakorlás (úgy mint 30 perc tempós séta naponta) éppúgy csökkentette a vérnyomást azoknál az embereknél akiknél magas volt, mint akiknél nem. Seamus P. Whelton, a Princeton Egyetem kutatója és kollégái ezért arra a következtetésre jutottak, hogy "az aerob fizikai aktivitás növelése a magas vérnyomás megelőzése és kezelése céljából végzett életmódváltoztatás fontos elemének tekintendő."

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!
Belépés és regisztráció

Belépés:

regisztráció

Regisztráció:

belépés
hirdetés
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.